Even voorstellen: LAG-lid Arthur Hilgersom
"Stimuleer met leader meer duurzame vormen van landgebruik"
Arthur is geboren en getogen in Stompwijk en woont en werkt nu in Delft. Hij is van origine architect: “ik heb samen met een compagnon eind jaren ’80 van de vorige eeuw een architectenbureau gestart. We waren vooral actief in de woningbouw, Vinexwijken, maar ook sociale huur voor woningcorporaties. Zo’n 15 jaar geleden ben ik daar mee gestopt: na de bouwfraude en het beleggingsschandaal van Woningcorporatie Vestia, een van onze opdrachtgevers, had ik er wel genoeg van”.
Arthur vervolgt: “we waren in die tijd ook al bezig met duurzaamheidsprojecten in de bestaande bouw. Nadat ik met het architectebureau was gestopt, ben ik met een collega een duurzaamheidsadviesbureau begonnen. We zijn toen een collectief zonnepanelenproject gestart voor de school van mijn jongste zoon.
Van woningbouw naar energietransitie
In die tijd waren ook de energiecoöperaties in opkomst. De gemeente Delft vroeg mij om te onderzoeken of dit ook in de hier kon worden opgezet. Dat heeft inderdaad geleid tot de oprichting van een energiecoöperatie, Deelstroom Delft. Hieruit is een werkorganisatie uit voorgekomen, 015 Duurzaam, waar ik inmiddels fulltime voor werk”.
Al 10 jaar LAG-lid
Erg interessant allemaal, maar hoe is Arthur bij LEADER terecht gekomen?
Arthur: “ik was indertijd actief voor IVN, eerst als vrijwilliger, later als medewerker bij IVN Zuid-Holland. Een van mijn collega’s, Daphne Teeling, zat toen in de Lokale Actie Groep. Ik was toen betrokken bij een LEADER-project, Ambassadeurs van het Landschap. Toen zij bij IVN Zuid-Holland vertrok ben ik haar opgevolgd. Dat is nu zo’n 10 jaar geleden alweer”.
Arthur vervolgt: “toen ik begon vanuit IVN lag mijn focus vooral op educatieprojecten, daarna meer op de thema’s duurzaamheid en circulariteit. Ik vond het erg interessant dat we in de vorige periode circulaire economie als een van de hoofdthema’s hadden en dat daar ook gelijk concrete initiatieven op binnenkwamen. Dat vind ik een erg leuk onderdeel van het LAG-lid zijn: het meedenken met aanvragers, meestal ondernemers, en hen stimuleren om stappen te zetten. In deze periode gaat het dan bijvoorbeeld over de ontwikkeling van wilgenteelt om mogelijk toe te passen in de weg- en waterbouw”.
wat maakt leader de moeite waard?
Hij vervolgt: “behalve de inhoud en de concrete impact van LEADER, vind ik ook het LAG-lidmaatschap waardevol: je zit daar met allerlei mensen vanuit verschillende disciplines en met andere zienswijzen. Daar leer ik echt van. Het is ook een mooie vorm van directe democratie: burgers die zelf beslissen over de besteding van belastinggeld”.
Gevraagd naar welke projecten er in die 10 jaar nu echt uitspringen, antwoordt Arthur na enig nadenken: “ik heb niet echt specifieke favoriete projecten, maar de projecten waarin boeren en andere plattelandsondernemers hun ondernemerschap tot recht kunnen laten komen, spreken mij wel het meeste aan. Aan de andere kant komen er soms ook projecten voorbij waar ik niets mee heb of waarvan ik vind dat ze, hoe goed bedoeld ook, niet echt bijdragen aan de transitie naar een duurzame samenleving, terwijl andere LAG-leden het hele mooie initiatieven vinden. Ik probeer wel altijd open te blijven staan voor hun argumenten, en die mogen ook doorslaggevend zijn. Een mooi voorbeeld van burgerberaad, die werkt!”
Tot slot wil Arthur nog graag een hartenkreet kwijt: “ik ben in deze streek geboren en opgegroeid. Als ik dan nu zie hoe in de loop der jaren het gebied bijna onherkenbaar is veranderd, en niet in positieve zin, dan zou ik willen dat programma’s als LEADER meer bekendheid en meer body krijgen om andere, meer duurzame en voor het landschap en biodiversiteit aantrekkelijkere vormen van landgebruik te stimuleren”.

